Jump to content

Period images to relieve some of the stress


Recommended Posts

orgaa7344.jpg

Det här fotot är taget i samband med en bilresa mellan Göteborg och Stockholm i juni 1923. Bilen är en Rolls-Royce 40/50 HP Silver Ghost Tourer, tillverkad före första Världskriget och importerad begagnad till Sverige efter detta krig. Den inregistrerades den 9 maj 1921 och tilldelades då igenkänningsmärke A7344. Registrerad ägare var då korrespondent Erik Brodin, Stockholm. (2019-10-05)

 

orga7344b.jpg

Det här fotot är taget i samband med en bilresa mellan Göteborg och Stockholm i juni 1923. Bilen är en Rolls-Royce 40/50 HP Silver Ghost Tourer, tillverkad före första Världskriget och importerad begagnad till Sverige efter detta krig. Den inregistrerades den 9 maj 1921 och tilldelades då igenkänningsmärke A7344. Registrerad ägare var då korrespondent Erik Brodin, Stockholm. (2019-10-20)

 

orgaa7344b.jpg

Det här fotot är taget i samband med en bilresa mellan Göteborg och Stockholm i juni 1923. Bilen är en Rolls-Royce 40/50 HP Silver Ghost Tourer, tillverkad före första Världskriget och importerad begagnad till Sverige efter detta krig. Den inregistrerades den 9 maj 1921 och tilldelades då igenkänningsmärke A7344. Registrerad ägare var då korrespondent Erik Brodin, Stockholm. (2020-02-01)

 

orgaa7344c.jpg

Det här fotot är taget i samband med en bilresa mellan Göteborg och Stockholm i juni 1923. Bilen är en Rolls-Royce 40/50 HP Silver Ghost Tourer, tillverkad före första Världskriget och importerad begagnad till Sverige efter detta krig. Den inregistrerades den 9 maj 1921 och tilldelades då igenkänningsmärke A7344. Registrerad ägare var då korrespondent Erik Brodin, Stockholm. (2020-02-08)

 

orgaa7344d.jpg

Det här fotot är taget i samband med en bilresa mellan Göteborg och Stockholm i juni 1923. Bilen är en Rolls-Royce 40/50 HP Silver Ghost Tourer, tillverkad före första Världskriget och importerad begagnad till Sverige efter detta krig. Den inregistrerades den 9 maj 1921 och tilldelades då igenkänningsmärke A7344. Registrerad ägare var då korrespondent Erik Brodin, Stockholm. (2020-02-15)

 

orga7344c.jpg

Det här fotot är taget i samband med en bilresa mellan Göteborg och Stockholm i juni 1923. Bilen är en Rolls-Royce 40/50 HP Silver Ghost Tourer, tillverkad före första Världskriget och importerad begagnad till Sverige efter detta krig. Den inregistrerades den 9 maj 1921 och tilldelades då igenkänningsmärke A7344. Registrerad ägare var då korrespondent Erik Brodin, Stockholm. (2020-03-15)

 

orga7344d.jpg

Det här fotot är taget i samband med en bilresa mellan Göteborg och Stockholm i juni 1923. Bilen är en Rolls-Royce 40/50 HP Silver Ghost Tourer, tillverkad före första Världskriget och importerad begagnad till Sverige efter detta krig. Den inregistrerades den 9 maj 1921 och tilldelades då igenkänningsmärke A7344. Registrerad ägare var då korrespondent Erik Brodin, Stockholm. (2020-03-21)

Link to post
Share on other sites

orgb930.jpg

När Rune Åkerlund fyllde 21 år den 28 september 1929 fick han denna Bugatti typ 44 av sin far, bokförläggaren Erik Åkerlund. Bilen med cabrioletkarosseri från Maurice Proux i Paris erhöll då registreringsnummer B930, som den 24 november 1931 byttes till A7777. Fotot är taget när bilen var alldeles ny, platsen är i närheten av KSSS paviljong på Djurgården i Stockholm. Bilen är bevarad och ingår i Stiftelsen Bertil Lindblads Bil- och Teknikhistoriska Samlingar i Köping. Bilden har publicerats i Autohistorica 3/88 (2014-08-20).

 

orgb930b.jpg

Fotot är taget i närheten av Bristol i England 1930 och i bilen, en Bugatti typ 44 med cabrioletkarosseri från Maurice Proux i Paris, ses ägaren Rune Åkerlund. Bilen hade inregistrerats 1929 och tilldelats registreringsnummer B930, vilket byttes till A7777 den 24 november 1931 Bilen är bevarad och ingår i Stiftelsen Bertil Lindblads Bil- och Teknikhistoriska Samlingar i Köping. Bilden har publicerats i Autohistorica 3/88 (2014-08-20).

 

orgb930c.jpg

Efter något lät Rune Åkerlund lackera om sin Bugatti typ 44 med cabrioletkarosseri från Maurice Proux i Paris. Tidigare hade bilen varit mörk med ljusa lister, men nu blev karossen ljusblå medan listerna och skärmarna blev mörkblåa. Bilen hade inregistrerats 1929 och tilldelats registreringsnummer B930, vilket byttes till A7777 den 24 november 1931. Lägg märke till storken, från en Hispano-Suiza, på kylarlocket. Bilen är bevarad och ingår i Stiftelsen Bertil Lindblads Bil- och Teknikhistoriska Samlingar i Köping. Bilden har publicerats i Autohistorica 3/88. (2014-08-20)

Link to post
Share on other sites

orgvoisinc51.jpg

Det här är en Voisin typ C5 med Belvalette-karosseri som beställdes av direktör John Emanuel "Bil-Olle" Ohlsson, Stockholm. Philipson tog hem vagnen 1924, men "Bil-Olle" löste inte ut den. Den köptes i stället av direktör Frank Dahlin och hans far. Priset var 28000 kr och det får anses vara förmånligt då bara ett naket Voisin C5 chassi kostade 29500 kr. Bilen registrerades den 23 mars 1925 och tilldelades då igenkänningsmärke A8398. Frank Dahlin ställde upp med bilen i ett flertal tävlingar. Men framförallt användes bilen för långa rundresor i Sverige, Europa och Nordamerika. Bilen avregistrerades 1938 och köptes som ett renoveringsobjekt 20 år senare av Curt Borgenstam. Vid bilens renovering, som löpte till 1966-1967, fick skärmarna en annan utformning. Bilen tillhör idag Stiftelsen Bertil Lindblads Samlingar och visas normalt vid Bil- och Teknikhistoriska Samlingarna i Köping. Bilden som antas vara tagen på hemresan från Paris, där bilen hämtades, har varit publicerad i Autohistorica 1/73. Leif Holmberg har hjälpt till med information. (2014-01-06)

 

orgvoisinc53.jpg

Frank Dahlin har här parkerat sin Voisin typ C5 utanför Politiken i Köpenhamn. Jämfört med leveransbilden ovan kan man se att hjuldiskar, kylarmaskot, sökarlyktor och hjulmuttrar med vingar tillkommit. Bilen hade registrerats den 23 mars 1925 och då tilldelats igenkänningsmärke A8398. Leif Holmberg har hjälpt till med information. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 1/73. (2014-01-06)

 

orgvoisinc52.jpg

Frank Dahlins Voisin C5 har här rustats för resa i Nordamerika. Notera speciellt de stora packlådorna på sidorna. Leif Holmberg har hjälpt till med information. Bilen hade registrerats den 23 mars 1925 och då tilldelats igenkänningsmärke A8398. Leif Holmberg har hjälpt till med information. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 1/73. (2014-01-06)

 

orgvoisinc54.jpg

Den här bilden av Frank Dahlins Voisin typ C5är tagen i samband med resan i Nordamerika. I bilen ses även Franks maka.Bilen hade registrerats den 23 mars 1925 och då tilldelats igenkänningsmärke A8398. Leif Holmberg har hjälpt till med information. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 1/73. (2014-01-06)

 

orgvoisinc55.jpg

Här har Frank Dahlin stannat till i Hollywood och träffar Mr. Nibblo, Greta Garbo regissör. Voisin typ C5-bilen var försedd med vackra målningar, notera speciellt märkningen "SVERIGE-BILEN". Bilen hade registrerats den 23 mars 1925 och då tilldelats igenkänningsmärke A8398. Leif Holmberg har hjälpt till med information. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 1/73.(2014-01-06)

 

orgvittangi.jpg

Vykort som visar ett antal parkerade bilar vid Vittangi Gästgivaregård. Den ljusa bilen i mitten är en Voisin typ C5 som ägdes av direktör Frank Dahlin. Bilen hade registrerats den 23 mars 1925 och då tilldelats igenkänningsmärke A8398.Frank använde bilen för långa resor och fotot är sannolikt taget vid ett sådant tillfälle. Bilen renoverades av Curt Borgenstam på 1960-talet och idag ingår den i Stiftelsen Bertil Lindblads Samlingar. Leif Holmberg har hjälpt till med information. (2014-01-06)

Link to post
Share on other sites

orga15749.jpg

Ett exemplar av Bentleys 8-liters modell kom till Sverige. Det var den här bilen från 1931 med registreringsnummer A15749 som ägdes av Torsten Kreuger. Sedan många år tillbaka tillhör bilen nu Tekniska Museet i Stockholm. Bilden har publicerats i Autohistorica 4/80.

Link to post
Share on other sites

I scanned these 10 or 15 years ago and posted them here and they seem to have found their way around the internet.

 

Sensaud de Lavaud

 

 

 

post-31305-143139287663_thumb.jpg

post-31305-143139287656_thumb.jpg

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to post
Share on other sites

No apologies needed Al!   Can you imagine having to keep that polished surface clean and free of hand prints! The Panhard Dynamic cars were super beautiful styling wise particularly with the way the headlamps/covers flow into the front fenders and hood

Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
8 hours ago, Casper Friederich said:

The chassis of the eight-cylinder Amilcar, it's really only an under 2.4 litre car

Amilcar 8 (2).png

I thought a friend's Amilcar CGSS was spectacular - that is until I found out it did not have a starter and of all the brass cars they had they said they tried to hand crank it once and they were never doing that again - it was a lot of un-fun pushing.

Edited by John_Mereness (see edit history)
Link to post
Share on other sites
  • gwells changed the title to Period images to relieve some of the stress

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...